Normal_medical-team-meeting-discussing-patient-cases-and-2025-06-04-20-31-53-utc

Op 8 juli ondertekenden mboRijnland en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) een nieuwe driejarige samenwerkingsovereenkomst. Deze versterkte samenwerking richt zich op het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs, onderzoek en zorg. Beide organisaties willen hiermee bijdragen aan de opleiding van toekomstbestendige zorgprofessionals die goed voorbereid zijn op de dynamische zorgpraktijk. Dit meldt het LUMC.

De samenwerking beoogt het ontwikkelen van contextrijke leeromgevingen, innovatieve leernetwerken en gezamenlijke opleidings- en ontwikkeltrajecten. Studenten van de opleidingen Verpleegkunde, Apothekersassistent en Doktersassistent kunnen profiteren van de nieuwe initiatieven die voortvloeien uit deze samenwerking.

Een concreet voorbeeld van de samenwerking is de ontwikkeling van BBL-maatwerktrajecten voor de opleiding Verpleegkunde, waarin studenten deels binnen het LUMC opgeleid worden. Daarnaast wordt het project ‘Verbindend Leren’ verder uitgebreid. In dit project werken mbo-, hbo- en wo-studenten samen aan praktijkvraagstukken binnen de zorg, waardoor de samenwerking tussen de verschillende opleidingsniveaus wordt bevorderd.

Versterking van de praktijkervaring

Naast de gezamenlijke leeromgevingen biedt de samenwerking ook concrete mogelijkheden voor studenten om praktijkervaring op te doen. Zo kunnen studenten Doktersassistent stage lopen op de poli’s van het LUMC, en nemen studenten Apothekersassistent samen met universitaire studenten deel aan praktijksimulaties. Dit versterkt de realistische leerervaringen en de wisselwerking tussen de verschillende onderwijsinstellingen.

Verantwoordelijkheid voor de zorg van de toekomst

Zowel mboRijnland als het LUMC benadrukken het belang van samenwerking in het licht van de huidige uitdagingen in de zorgsector. Door kennis, middelen en mensen te bundelen, wordt ruimte gecreëerd voor vernieuwing in zowel het onderwijs als de praktijk. Het LUMC ziet deze samenwerking als een kans om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en tegelijk bij te dragen aan de opleiding van nieuwe zorgprofessionals.

Structurele samenwerking

De samenwerking wordt ondersteund door een bestuurlijk overleg, waarin de voortgang, resultaten en nieuwe initiatieven worden besproken. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Beide partijen streven naar het verder uitbreiden van de samenwerking, ook met andere opleidingen buiten de zorgsector, om zo bredere maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer